Σχόλια

Ἀνοιχτή ἐπιστολή πρός τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἐλλάδος Ὕστατη διαμαρτυρία γιά … τούς Ὀλυμπιακούς

Ἀνοιχτή ἐπιστολή πρός τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἐλλάδος

Ὕστατη διαμαρτυρία γιά … τούς Ὀλυμπιακούς

Παρακολουθοῦμε μέ συγκρατημένη ἀγωνία καί μέ λύπη μας τήν ἀλλοτρίωση τῆς Ἑλληνοχριστανικῆς Παραδόσεως πού ἐπιβάλλουν οἱ γνωστές σκοτεινές δυνάμεις τῆς Νέας ἐποχῆς μέσω τῆς προετοιμασίας τῶν Ὀλυμπιακῶν ἀγώνων.

Εἴχαμε προβλέψει τίς ἐξελίξεις, ἀλλά δέν ἐπιθυμούσαμε χωρίς βασανισμό τῶν διαφόρων θεμάτων νά διατυπώσουμε τήν ἀντίθεσή μας πρός πάντας τούς ὑπευθύνους.

Σφαγές καί Βασανιστήρια

Σφαγές καί Βασανιστήρια

Τή φρίκη σέ ὅλο της τό μεγαλεῖο γνώρισε ἡ παγκόσμια κοινή γνώμη ἀντικρύζοντας στούς τηλεοπτικούς δέκτες τό βίντεο τῆς σφαγῆς ἑνός Ἀμερικάνου ὀμήρου, συνέχεια καί ἀπάντηση στά ἀπάνθρωπα βασανιστήρια τῶν "πολιτισμένων" Ἀμερικάνων ἔναντι τῶν Ἰρακινῶν αἰχμαλώτων.  Τό τραγικό εἶναι ὅτι οἱ εἰκόνες αὐτές προβλήθηκαν, ἀναλλοίωτες σχεδόν, σέ ὅλα τά δελτία εἰδήσεων ὥστε νά τίς "ἀπολαύσουν" ἀκόμα καί τά μικρά παιδιά. Τόση εἶναι ἡ πώρωση καί ἡ αἱμοδιψία μας.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ Η' ΕΘΕΛΟΤΥΦΛΙΣΜΟΣ;

Πρεσβύτερου Στέφανου Στεφόπουλου
Ἐφημέριου Ι.Ν. Ἁγίου Δημητρίου Ἀμπελοκήπων

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ  Η'  ΕΘΕΛΟΤΥΦΛΙΣΜΟΣ;

Κείμενο σχετικό μέ τή στάση που πρέπει νά τηρήσει ἡ Ἐκκλησία μας ἔναντι τοῦ Ἐθελοντισμοῦ ἐν ὄψει τῶν Ὀλυμπιακῶν Ἀγώνων.

H 'Aδικία τῆς παράνομης κατοχῆς τῆς Βόρειας Κύπρου

Τιτίνα Λοϊζίδου

«Μιά μικρόσωμη ξεναγός, πρόσφυγας ἀπό τήν Κερύνεια, κατάφερε ἀθόρυβα νά μετατρέψει τήν προσωπική της ἱστορία σέ συλλογική ὑπόθεση καί νά κερδίσει ἕνα σημαντικό ἀγῶνα γιά τήν πατρίδα της, ἐνάντια στήν ἀδικία τῆς παράνομης κατοχῆς τῆς Βόρειας Κύπρου».

 Μ’ αὐτά τά λόγια προλογίζει ἕνας δημοσιογράφος, ὁ Γιάννης Κολοβός, ἄρθρο του σέ ἔνθετο τῆς ἐφημερίδας «Καθημερινή», ὅπου παρουσιάζει τήν τιτάνια προσπάθεια τῆς γενναίας Ἑλληνοκυπρίας Τιτίνας Λοϊζίδου πού προσέφυγε στό Εὐρωπαϊκό Δικαστήριο Ἀνθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) τό 1989 διεκδικώντας ἀποζημίωση γιά τήν ἀπώλεια χρημάτων τῆς περιουσίας της στήν κατεχόμενη ἀπό τά τουρκικά στρατεύματα πατρίδα της καί ἀποκατάσταση τοῦ δικαιώματος νά ἀπολαμβάνει εἰρηνικά καί μέ ἀσφάλεια τήν περιουσία της. Δικαιώθηκε τό 1998 καί στίς 2 Δεκεμβρίου 2003  ἔλαβε ἀποζημίωση 1,1 ἑκατ. εὐρώ.

Ἡ προσπάθεια τῆς Λοϊζίδου δέν ἦταν ἐγωϊστική διεκδίκηση τῶν ἀτομικῶν της δικαιωμάτων, ἀλλά ἡρωϊκή προσπάθεια ὄχι αἱματηρή, ὅπως τοῦ Σολωμοῦ Σολωμοῦ, ἀλλά ἐπίπονη γιά νά κρατήσει ζωντανό στά μάτια ὅλου τοῦ κόσμου τό δρᾶμα τῆς κατοχῆς τῆς Κύπρου μας ἀπό τούς Τούρκους, τό δρᾶμα τῶν ξεριζωμένων προσφύγων πού ἄφησαν πίσω τους νεκρούς, γυναῖκες βιασμένες καί ναούς γκρεμισμένους καί βεβηλωμένους.  Ἄρχισε τόν δικαστικό της ἀγῶνα τό 1989, ἀκριβῶς τή χρονιά πού σταμάτησαν οἱ πορεῖες τῶν γυναικῶν τῆς Κύπρου, πού ζητοῦσαν τή λύση τοῦ Κυπριακοῦ, τήν ἐπιστροφή τῶν ἀγνοουμένων κλπ., μιά  πρωτοβουλία «πού ὑποβαθμίστηκε ἀπό τά ΜΜΕ καί τούς πολιτικούς καί σύντομα ἔσβησε». Σ’  αὐτές τίς πορεῖες συμμετεῖχε ἐνεργά ἡ Τ. Λοϊζίδου. Μόλις ἔπαυσαν, ἀμέσως προσέφυγε στό ΕΔΑΔ.

Μπράβο στην ὑπομονητική γυναῖκα πού μέ νύχια καί δόντια ἀγωνίστηκε γιά 14 (!) χρόνια καί πέτυχε νά κάνει Ευρωπαίους καί Τούρκους νά «παραμιλᾶνε» καί ὅλο τόν κόσμο νά θυμηθεῖ τόν πόνο τῆς Κύπρου.

Μπράβο σ’ αὐτήν καί κρῖμα σέ μᾶς πού μέ 3.000.000 ὑπογραφές δέν καταφέραμε νά διατηρήσουμε τό θρήσκευμα στίς ταυτότητές μας·  πού μέ λίγες δειλές ντουφεκιές πού ρίξαμε στό ΕΔΑΔ τό βάλαμε στά πόδια, φοβούμενοι τούς ἀπάτριδες πολιτικούς μας, αὐτούς πού καί πάλι ζητοῦν τίς ψήφους μας!

Τό μήνυμα τῆς Λοϊζίδου εἶναι σαφές : ἀγῶνας ἀνυποχώρητος μέ κάθε πνευματικό καί κάθε νόμιμο μέσο γιά προάσπιση τῆς ἐθνικῆς μας ὑποστάσεως, τῆς γλώσσας μας τῆς ἱστορίας μας, τῆς παραδόσεώς μας σταθερή μαρτυρία τῆς πίστεώς μας, ὑπομονή , προσευχή. Ὄχι ἡττοπάθεια καί κακομοιριά. Μιά χούφτα ἐγκάθετοι στό χῶρο τῆς παιδείας, τῆς κουλτούρας, τῶν ΜΜΕ, ὑποστηριζόμενοι ἀπό τή Νέα Τάξη Πραγμάτων δέν πρέπει νά μᾶς φοβίσουν ἤ νά μᾶς καταβάλλουν.

Μονοτονικοῦ παρεπόμενα

Φωτίου Σχοινᾶ, δόκτορος Φιλοσοφίας

Μονοτονικοῦ παρεπόμενα

Ἀλγεινή ἐντύπωση μᾶς προκάλεσε ἡ κυκλοφορία ὁρισμένων προσφάτων βιβλίων (ἐπί παραδείγματι ἀναφέρω τά βιβλία Νεοπαγανισμς καί Παλαι Διαθκη. Μυθολογία τῶν Ἑβραίων ἤ Βίβλος τῆς Ἐκκλησίας) τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας σέ μονοτονικό.

Ἀναμφιβόλως τό μονοτονικό σύστημα ἀποτελεῖ θρυαλλίδα στήν ἱστορική γραπτή παράδοση τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας καί βίαιη ρήξη τῆς ἱστορικῆς συνέχειάς της. Ἀλλοιώνει θανάσιμα τό γλωσσικό αἰσθητήριο τῶν Νεοελλήνων καί ἀποκόπτει τίς νεότερες γενιές ἀπό τήν παραδεδομένη γλωσσική μορφή τῶν παλαιοτέρων φάσεων τῆς ἑνιαίας γλώσσας μας. Ἐπί πλέον θά τολμοῦσα νά πῶ ὅτι προσβάλλει βάναυσα τήν ἴδια τήν αἰσθητική τοῦ γραπτοῦ ἑλληνικοῦ λόγου.

Γιά τό μονοτονικό καί τίς ὀλέθριες ἐπιπτώσεις του στή ζωντανή αἴσθηση τῆς γλώσσας πού μιλέται ἀδιάκοπα ἀπό τόν Ὅμηρο ὡς τόν Καβάφη καί τόν Ἐλύτη, σέ διάφορες βέβαια μορφές καί πού ἡ πολυτονία ἀποτελεῖ ἀκριβῶς ἕνα ἀπό τούς συνεκτικούς ἁρμούς, ὄχι βέβαια τόν μοναδικό, τῶν διαφόρων φάσεων τῆς ἑνιαίας κατ’  οὐσίαν γλώσσας, ἔχουν γραφῆ πολλά καί σημαντικά (βλέπε ἐπί παραδείγματι τό ἔξοχο καί σέ βάθος ἐμπεριστατωμένο δοκίμιο τοῦ Στέλιου Ράμφου Μονοτονισμένη Μουσικ στό βιβλίο του Στάσιμα καἜξοδος στίς Ἐκδόσεις τῶν Φίλων, Ἀθήνα 1988) καί ἐγώ δέν ἔχω οὐσιαστικά νά προσθέσω τίποτε τό καινούριο καί πρωτότυπο.

Θέλω μόνο νά ὑπενθυμίσω στούς καθ’  ὅλα ἀξιοσεβάστους ὑπευθύνους τῶν ἐκδόσεων τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας τήν ἑξῆς ἀξιοσημείωτη παρατήρηση τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ : «Ἀπό τό ’ 82 καί μετά συντελέστηκε στήν Παιδεία καταστροφή, πού γιά τήν Ἑλλάδα ἀποδείχνεται τραγικότερη τῆς μικρασιατικῆς. Γιατί τό 1922 χάθηκαν ὁριστικά πανάρχαιες κοιτίδες τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Ἀλλά μετα τό ’82 χάθηκε τό συνεκτικό στοιχεῖο καί θεμέλιο τῆς διαχρονικῆς ἑνότητας τοῦ πολιτισμοῦ τῶν Ἑλλήνων : ἡ γλωσσική συνέχεια.  Χάθηκε μέ τήν κατάργηση τῆς διδασκαλίας τῶν ἀρχαίων, τόν ἐξοστρακισμό τῆς μεταγενέστερης λόγιας γλωσσικῆς παράδοσης· χάθηκε μέ τό ἔγκλημα τῆς εἰσαγωγῆς τοῦ μονοτονικοῦ».

Ἐγώ θά ἤθελα ἁπλᾶ νά προσθέσω - πού ἤδη τό ἔχει ἐπισημάνει ὁ Στέλιος Ράμφος -ὅτι τό μονοτονικό ἀποτελεῖ προβαθμίδα τοῦ ἀτονικοῦ, τῆς φωνητικῆς γραφῆς, τῆς ἐκλατίνισης τῶν χαρακτήρων τῆς πατρίου γραφῆς καί τέλος τῆς ἀντικαταστάσεως τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας ἀπό τήν Ἀγγλική, πρᾶγμα πού στήν οὐσία εἰσηγήθηκε ἡ ἐπίτροπος κ. Ἄννα Διαμαντοπούλου διά τῆς περιβόητης προτάσεως της νά ἀνακηρυχθῆ ἡ Ἀγγλική γλώσσα ὡς ἐπίσημη γλώσσα τῆς Ἑλλάδος πλάϊ στήν Ἑλληνική, διότι ἔτσι θά διευκολυνθῆ ἡ ἐξεύρεση ἐργασίας ἀπό τούς Ἕλληνες νέους. Ὁ Στέλιος Ράμφος στήν ἀνωτέρω ἀναφερθεῖσα μελέτη του γράφει τά ἑξῆς ἐφιαλτικά -πιθανόν δέ καί προφητικά κατά πῶς δείχνουν τά πράγματα - ἤδη ἀπό τήν προπερασμένη δεκαετία ὡς παρεπόμενα τοῦ μονοτονικοῦ συστήματος : «Ἡ ἐσωτερική ἀνάγκη καί συνέπεια τοῦ ἐξαρθρωμένου αὐτοῦ γραπτοῦ λόγου θά ὁδηγήσει βαθμιαῖα στό ἀτονικό σύστημα, τήν φωνητική ὀρθογραφία καί ἐν τέλει στό λατινικό ἀλφάβητο, μέ τό «ἐθνικιστικό»  ἐνδεχομένως ἐπιχείρημα ὅτι εἶναι καί τοῦτο ἑλληνικό, ἀφοῦ προέρχεται ἀπό τό ἀλφάβητο τῶν ἀρχαίων Χαλκιδέων. Νά σημειώσω πώς διαλυομένου τοῦ γραπτοῦ μας λόγου θά περιπέσωμε σέ τέτοια ἀφασία, ὥστε νά μήν ὑπάρχη ἄλλη σανίδα σωτηρίας ἀπό τήν εἰσαγωγή μιᾶς ξένης γλώσσας, ἡ ὁποία θά εἶναι, κατά πᾶσαν βεβαιότητα, τά οἰκεῖα στούς πρώην Ἕλληνες καί παγκοσμίως κρατοῦντα ἀγγλικά».

Δέν εἶναι κρίμα κι ἄδικο μεγάλο, ὅπως λέγει καί ὁ λαϊκός ποιητής, ὁ Αρχιεπίσκοπος νά ἀποδύεται σ’ ἕνα ὑπέρ πάντων ἀγώνα γιά τή διατήρηση τῆς ἑλληνικότητάς μας ἐν μέσῳ τῆς ἰσοπεδωτικῆς τῶν πολιτισμῶν παγκοσμιοποιήσεως καί οἱ ὑπεύθυνοι τῶν ἐκδόσεων τῆς Ἐκκλησίας νά δυναμιτίζουν αὐτήν ἀκριβῶς τήν ἑλληνικότητά μας, υἱοθετώντας ἕνα τονικό σύστημα ἀλλότριο τῆς αὐθεντικῆς ἑλληνικῆς γλώσσας;

Καί ἄν οἱ ἀκρίτως υἱοθετήσαντες τό μονοτονικό σύστημα ὑπεύθυνοι τῶν ἐκδόσεων τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας ἀντιτάξουν ὅτι ἀδήριτοι οἰκονομικοί λόγοι ἐπέβαλαν τήν χρήση του, θά τούς ὑπενθυμίσουμε τά λόγια τοῦ μεγάλου Σταγιρίτη φιλοσόφου, τοῦ Ἀριστοτέλη : «τό ζητεῖν πανταχοῦ τό χρήσιμον, ἥκιστα ἁρμόττει τοῖς μεγαλοψύχοις καἐλευθερίοις»  (Πολιτικά, 1338 b 2-4).