ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ «EΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή YΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΤΗΤΑ» Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ EΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΣ.

YpoxrewtikotitaLandscape01

ΒΙΝΤΕΟ ΗΜΕΡΙΔΑΣ: 1922-2022 ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΥΝΗΣ - ΗΜΕΡΙΔΑ ΚΥΡΙΑΚΗ 2 ΟΚΤ 2022

Λήξη Α΄ Κύκλου Σεμιναρίου Δογματικῆς

SemDogm2022Τήν Τρίτη 7-6-2022 πραγματοποιήθηκε ἡ λήξη τοῦ Α΄κύκλου τοῦ Σεμιναρίου Δογματικῆς πού ὀργάνωσε ἡ ΕΣΤΙΑ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ στό ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ τοῦ Ἱ. Ναοῦ Ἁγίας Παρασκευῆς ( ὁδός Ἀπ. Παύλου 10, Ἁγία  Παρασκευή)  βάσει τῆς θεόπνευστης ΕΚΔΟΣΕΩΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ  τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ.

Οἱ ὁμιλητές Παῦλος Κλιματσάκης καί Φώτης Σχοινᾶς, διδάκτορες Φιλοσοφίας, ἀφοῦ ἀναφέρθηκαν σέ μία γενική ἱστορική ἀνασκόπηση περί τῆς σχέσεως Ἀνατολῆς - Δύσης ὡς πρός τήν πίστη, ἀπένειμαν στή συνέχεια τίς σχετικές βεβαιώσεις.

Πρῶτα ὁ Θεός τό Σεμινάριο θά συνεχισθεῖ ἀπό τόν Σεπτέμβριο

Στό έρώτημα «ποιός ὁ σκοπός αὐτῶν τῶν σεμιναρίων» οἱ ἅγιοί μας ἀπαντοῦν:

Δογματική συνείδηση εἶναι ἡ πνευματική γνώση πού προκύπτει ἀπό τή βαθειά ἀφομοιωμένη πείρα τῆς θείας χάριτος. Αὐτή ὑφίσταται μόνο, ὅταν ἐνοικεῖ ἐνεργῶς μέσα μας ὁ Θεός. Ἑπομένως ὑπάρχει ὀργανική σχέση καί ἄρρηκτη ἑνότητα τῆς δογματικῆς συνειδήσεως καί τῆς ἁγιοπνευματικῆς ζωῆς. Ὅταν ἀμβλύνεται ἡ δογματική συνείδηση καί αὐτό γίνεται κατ΄ ἐξοχήν μέ τήν ἐκκοσμίκευση καί τήν ὁμογενοποίηση τῆς καθημερινῆς μας ζωῆς μέ τήν ἀντίστοιχη ζωή τῶν ἑτεροδόξων, μειώνεται καί ἡ εὐαισθησία τῶν ὀρθοδόξων σέ σχέση μέ τά θεσμοποιημένα δόγματα τῆς πίστεως καί την  Ἱερά Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας.

(Ἅγιος Σιλουανός)

Σκοπός τοῦ θεολογικοῦ διαλόγου εἶναι ἡ ποθητή ἑνότητα ἐν Χριστῷ μέ ὅλους ὅσους ἀποκλίνουν ἀπό τήν «ἅπαξ παραδοθεῖσαν πίστιν». Γιά νά πραγματοποιηθεῖ ὅμως αὐτή ἡ ἑνότητα ἐν Χριστῷ, εἶναι τελείως ἀπαραίτητο τό ἕνα φρόνημα ὅλων ὡς πρός τήν πίστη. Στήν πίστη δέν μπορεῖ νά ὑπάρχει ποικιλία, ἀλλά ἀπόλυτη ταυτότητα. Αὐτό γίνεται κατανοητό καί σαφές ἀπό τίς ἀποφάσεις  τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων, οἱ ὁποῖες συνοδεύονται πάντοτε μέ τήν ξεκάθαρη καταδίκη τῆς ἑκάστοτε ἑτεροδοξίας καί τή σαφῆ ἔκπτωση ἀπό τήν Ἐκκλησία, ὅσων ἀρνοῦνται νά συμμορφωθοῦν μέ τίς ἁγιοπνευματικές ἀποφάσεις τῶν θεοφόρων Πατέρων, πού τίς συγκροτοῦν.

Κατά συνέπεια, ἡ σημασία τοῦ δόγματος τῆς Ἐκκλησίας γιά τή διεξαγωγή τοῦ θεολογικοῦ διαλόγου εἶναι προφανής. Δέν μπορεῖ νά γίνεται ὁποιοσδήποτε θεολογικός διάλογος χωρίς ἀναφορά στό δόγμα. Ἀποτελεῖ σαφῆ Πατερική θέση, ὅτι δέν μπορεῖ νά προηγεῖται ἡ ἐξέταση κάποιου ἄλλου πράγματος πρίν ἀπό ἐκείνη τήν ἐξέταση, πού ἀφορᾶ ἄμεσα τήν πίστη. Πρέπει νά προηγηθεῖ  ἡ ἄρση κάθε διαφωνίας ὡς πρός τήν πίστη, καί τότε μόνο νά ἀκολουθήσει ἡ ὁποιαδήποτε ἔρευνα γιά τά ἄλλα πράγματα. Αὐτά ὑποστηρίζει ὁ Μ. Ἀθανάσιος θεμελιώνοντας ἁγιογραφικῶς τή θέση του στόν ἴδιο τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος θεράπευε τούς πάσχοντες μόνο μετά τήν ὁμολογία τῆς πίστεώς τους πρός Αὐτόν. Σέ καμία περίπτωση δέν ἐπιτρέπει τήν συναρίθμηση ἐν συνόδῳ Ὀρθοδόξων καί ἑτεροδόξων.

(Ἀπόσπασμα ὁμιλίας κ. Τσελεγγίδη, καθηγητῆ Δογματικῆς τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Α.Π.Θ. )

 Ὅποιος ἐνδιαφέρεται,  μπορεῖ νά ἐπικοινωνήσει  στό 210-8025211 ἤ στό Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

  SemDogmPh02 SemDogmPh03