Ἐρώτηση:Περί Ὀνόματος κατά τό Ἱερό Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος
Ὁ π. Σαράντης Σαράντος στή δευτερολογία του γιά τόν ΑΜΚΑ σέ κάποιο σημεῖο λέει πώς τό ὄνομα δίδεται στό Ἱερό Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος. Ὅμως ἐμένα μοῦ εἶναι γνωστό πώς δίδεται στίς 8 μέρες ἀπό τή γέννηση τοῦ βρέφους. Ἔχω ἐγώ τελικά λάθος;
Ἡ ἀκριβής πρόταση τοῦ σχετικοῦ κειμένου δέν λέει ἁπλῶς ὅτι δίδεται τό ὄνομα στό Ἱερό Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος, ἀλλά «μάλιστα ἐπεκράτησε τό ὄνομα νά δίδεται "ἐν Μυστηρίῳ", μέ τό Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος καί Χρίσματος».
Σύμφωνα μέ τό λεξικό τοῦ Σταματάκου τό ρῆμα "ἐπικρατῶ" ἔχει σάν πρώτη σημασία "κυβερνῶ, διοικῶ, ἄρχω" καί σάν δεύτερη "ὑπερισχύω". Στήν δική μας περίπτωση ἔχει τήν δεύτερη σημασία.
Προκύπτει δηλαδή μέ τή χρήση τοῦ συγκεκριμένου ρήματος, ὅτι τό ὄνομα δινόταν ἀρχικῶς τήν ὀγδόη ἡμέρα ἀπό τῆς γεννήσεως, ἀλλά ἐπεκράτησε, ὑπερίσχυσε στή συνέχεια νά δίδεται τήν ἡμέρα τῆς Βαπτίσεως, προφανῶς ἐπειδή δέν θά ὑπῆρχε ἀκόμη ὁριστικοποίηση τοῦ ὀνόματος ἤ ἐπειδή ἐνῶ πολλάκις δινόταν τήν ὀγδόη ἡμέρα, κατόπιν μέχρι τήν ἡμέρα τῆς Βαπτίσεως ἐδιαφοροποιεῖτο ἡ ἐπιλογή τοῦ ὀνόματος γιά διαφόρους λόγους καί ἐπροκαλεῖτο διχόνοια μεταξύ τῶν συζύγων.
Ἡ Ἐκκλησία λοιπόν, ποιμαντικῶς σκεπτόμενη, πρός διατήρησιν τῆς ὁμονοίας καί τῆς ἐν Χριστῷ εἰρήνης ὅλης τῆς οἰκογενείας καί δή μεταξύ τῶν συζύγων, ἐπέτρεψε κατ'οἰκονομίαν, σέ ὅσους δέν εἶχαν ἀποφασίσει μέχρι τήν ὀγδόη ἡμέρα, νά δίνουν τό ὄνομα τήν ἡμέρα τῆς Βαπτίσεως, πρός ἀποφυγή προστριβῶν καί παρεξηγήσεων.
Καί ἔτσι αὐτό προτιμήθηκε ἀπό τούς περισσοτέρους ὡς καί σήμερα.