Ἐρωτήσεις περί βαπτιστικοῦ ὀνόματος καί ἀναδόχου

 

ρώτηση:

α) Ἐπιτρέπεται ἡ βάπτιση παιδιοῦ διατηρώντας τό ΜΗ χριστιανικό του ὄνομα;

β) Ἐπιτρέπεται ἡ παρουσία περισσοτέρων τοῦ ἑνός ἀναδόχων;


 

πάντηση:

α) Ὄχι.

Θεσμικῶς, ἡ βάπτιση κατά τήν ὀρθόδοξη ἐκκλησιολογική θεολογία σκοπεύει νά δώσει στόν νεοβαπτισθέντα ἕνα ὄνομα ἁγίου, ὥστε νά πάρει καί τή χάρη του ἀλλά καί γιά νά τοῦ μοιάσει.

Ἐξάλλου κατά τήν Βάπτιση ἀνακαινίζεται ὅλος ὁ ἄνθρωπος. Ὅσοι εἰς Χριστόν ἐβαπτίσθητε, Χριστόν ἐνεδύσασθε. Μεταμορφώνεται ὅλος ὁ ἄνθρωπος, ἐνδύεται τόν Θεάνθρωπο. Ἐκδύεται τόν παλαιό ἄνθρωπο τῆς ἁμαρτίας, ἄρα καί τό ὅποιο μή χριστιανικό ὄνομα πού τοῦ ἔδωσαν πρίν τῆς βαπτίσεώς του καί χωρίς μάλιστα τῆς συγκαταθέσεώς του.

Πρακτικῶς, σέ περίπτωση πού ἔχει ἤδη δοθεῖ μή χριστιανικό ὄνομα ἀπό τό ληξιαρχεῖο ἤ ἐξαιτίας προηγουμένου θρησκεύματος ἤ δόγματος, καί βαπτίζεται στή συνέχεια ὀρθοδόξως, τότε στό πιστοποιητικό γεννήσεως καταγράφεται τό νέο χριστιανικό ὄνομα καί σέ παρένθεση προστίθεται τό μή χριστιανικό, προηγηθείσης τῆς λέξεως ¨τέως¨, ὥστε νά διατηρεῖται ἡ ταυτοπροσωπία, ἀλλά καί νά φαίνεται ἡ νέα ἰδιότητα πού ἀποκτᾶ ὁ νεοβαπτισθείς, δηλαδή τοῦ ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ .

β) Ὅταν ὑπό τόν ὅρο "παρουσία" ἐννοεῖται συμμετοχή στό μυστήριο ἔστω καί σέ κάποιο σημεῖο τῆς τελετῆς, τότε δέν ἐπιτρέπεται ἡ παρουσία περισσοτέρων ἀναδόχων.

Θεσμικῶς, ὅπως ἕνας εἶναι ὁ σαρκικός πατέρας ἤ μία εἶναι ἡ σαρκική μητέρα ἔτσι εἶναι καλύτερο καί ὁ ἀνάδοχος ἤ ἡ ἀνάδοχος πού ἀναδέχεται, ἀναλαμβάνει τήν πνευματική ἀνατροφή τοῦ νεοβαπτισθέντος νά εἶναι ἕνας ἤ μία. Γι'αὐτό βεβαίως καί χρειάζεται μεγάλη προσοχή καί ἐπίμονη προσευχή γιά τήν ἐπιλογή τοῦ σωστοῦ ἀναδόχου πού θά ὁδηγήσει καί αὐτός τό βαπτιστῆρι του, μέ τήν συμβολή του, διά τῆς ἀγαπητικῆς ἐν Χριστῷ συμβουλευτικῆς του, στή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.

Πρακτικῶς, ὅταν ὑπάρχουν δύο ἀνάδοχοι, πολλές φορές δημιουργοῦνται παρεξηγήσεις ἤ καί διαφορετική συμβουλευτική τακτική, ἀκόμη κι'ὅταν πρόκειται περί συζύγων ἀναδόχων. Ἀπό τήν ἀρχή δηλαδή τῆς εἰσαγωγῆς τοῦ νεοβαπτισθέντος στό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ πού εἶναι ἡ Ἐκκλησία, ὅπως καί μέ τά διπλά ὀνόματα - λανθασμένη καί ἀντιορθόδοξη δυτικῆς προελεύσεως τακτική - προκαλεῖται μία σχιζοφρένεια, κατά τήν ὁποία σκίζεται, διχοτομεῖται ὁ νεοβαπτισθείς σέ δύο κομμάτια ἤ ἐνίοτε καί περισσότερα.